نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى الصيدلية ،،، (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=74)
-   -   ساعدوني ارجوكم (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=59579)

المبهذله 31-08-2010 05:28 AM

ساعدوني ارجوكم

السلام عليكم ارجوكم ساعدوني حالتي صعبه جدا اعاني من قله شديده في النوم وصداع شديد وارهاق وعصبيه زايده وقلق وقت النوم وكوابيس مزعجه تعبت احس قلبي بيوقف ماقدر انام الا بمعاناه والحين ماانام الا اذا اكلت فلوتاب دواء الرشح والزكام واحس الدواء هذا يسبب الم في قلبي ارجوكم اريد دواء يهدئ القلق والعصبيه عندي ويساعد على النوم العميق ويكون متوفر في الصيدليات ورخيص لان بيتنا كله اطفال وازعاج سببو لي ازمه نفسيه كل مانمت ازعجوني

((أبوعلي)) 31-08-2010 06:32 AM

وعليكم السلام ورحمة الله...

حياكِ الله أختي الكريمة,ولا بأس عليكِ..

لا بد من زيارة طبيب حتى يقيّم حالتك ويشخصها,ومن ثم يقدم لك التوصيات العلاجية,,,

حاولي ممارسة تمارين التنفس والاسترخاء,,وتجدين شرحها حين البحث عنها في محركات البحث..

وفقكِ الله...

خلجات نفس 31-08-2010 06:40 AM

شافاك الرحمن اخيه

وانزل على قلبك السكينه... واقر بالنوم عينك ...واهدئ ليلك..

هل هناك مايشغل فكرك او يهمك ..وانت دااااااااااااائمة التفكير....فيه ؟؟

حاولي تسترخي وتهدئ نفسك ..وتسبحي او تستغفري واقرئ قرآن

النوم إذا فكرتي فيه مايجيك ابدا...يزيد الارق عندك ..

ريحي بالك واذكري الله ولاتشغلي نفسك وتفكيرك بشئ

الله يفرج همك ويريحك ويشفيك
اللهم آمـــــين ..اللهم آمــين ..اللهم آمــين

أحمد البنا 02-09-2010 05:58 AM

رعاك اللة ......... لكن عدم نومك وحاللتك دى سببها ألأزعاج وألأطفال ........ أم دى حجة ظاهرية بتحاولى تقنعيى نفسك بيها ......

أحمد البنا 02-09-2010 06:00 AM

أنا حاسس أنك ظالمة ألأطفال .........

أحمد البنا 02-09-2010 06:03 AM

حاولى تخففى عن نفسك الضغوط أللى صنعتيها بنفسك

أحمد البنا 02-09-2010 06:06 AM

المبهذلة دى يعنى أية ....... ؟؟؟ جبت ألأسم دة منين ؟؟

أحمد البنا 02-09-2010 06:10 AM

حاولى تتعبى نفسك بالنهار شوية فى شغل البيت وأنت هتنامى عالطول من كتر التعب

أحمد البنا 02-09-2010 06:13 AM

أقرأى أية الكرسى قبل النوم وأن شاء اللة مش هتحلمى ....... وشكراااااااااااااااا

المبهذله 04-09-2010 12:18 AM

انت بتقول ايه يااحمد البنا فيه حد طلب منك حاجه لو انك سكت كان احسن ايه انت عاوز تتريق على الناس ليه الله يشافيك الظاهر انك حالتك اصعب من حالتي حتى اسمي تتمسخر عليه لاحول ولاقوة الا بالله انت تبي تسوي مشكله يعني؟؟ ماراح تفهم اسم سعودي

المبهذله 04-09-2010 12:22 AM

كاتب كم رد ؟؟ استغفرالله رد واحد يكفي

أحمد البنا 04-09-2010 10:17 PM

انت بتقول ايه يااحمد البنا فيه حد طلب منك حاجه لو انك سكت كان احسن ايه انت عاوز تتريق على الناس ليه الله يشافيك الظاهر انك حالتك اصعب من حالتي حتى اسمي تتمسخر عليه لاحول ولاقوة الا بالله انت تبي تسوي مشكله يعني؟؟ ماراح تفهم اسم سعودي

أختى المبهذلة على ما يبدو أنك أخذت كلامى بمحمل خطأ خالص

أطلاقا أختى أنا لم أريد أن أتتريق على أحد ولية أعمل كدة

صدقينى أنا لما سئلت على أسمك كنت فعلا أريد أن أعرف ..... فعلا أنا أول مرة أسمع هذا ألأسم .... وأن كان

معروف فى بلاد السعودية .... لكننى لست من هناك .... وأن كنت أتمنى أن أكون سعوديا ...

وبعدين حضرتك زعلانة أن كتبتلك أكثر من رد .... بدل متشكرينى وأن كنت لا أحتاج ولا أنتظر شكرا ...

وحينما أكتب ردا ..... فأنا لا أكتب شىء يعجب الناس أو الناس تحب تسمعة أنا يا سيدتى أكتب شىء أنا مقتنع

ومؤمن بة حتى ولو لم تحبية ....

وبعدين أنا مش شايف أى سخرية .... غير أنك أفترضيها عند قرائتك .....

وبعدين أن أرد على أى موضوع بدون طلب للرد أو أستأذان من سيادتك ..... أو يمكن قوانين المنتدى أتغيرت على

أيد حضرتك وهتجعلى الرد بالطلب ....

وشكرا على حسن ظنك .........

المبهذله 05-09-2010 04:53 AM

طيب انت اسلوبك غلط كأنك تتريق فيه احد يتحجج عشان يقنع نفسه بالمرض والهم وبعدين سؤالي ليس لطلب النصايح الفلسفيه بل لطلب نصائح عن دواء مناسب لحالتي يعني سؤال للي عنده خبره في الادويه اللي ماعنده معلومات يكرمنا بسكوته وشكرا..

أحمد البنا 06-09-2010 03:40 AM

طيب انت اسلوبك غلط كأنك تتريق

طيب أنت اسلوبك رائع جدا جدا جدا ...... رائعة أنت

فيه احد يتحجج عشان يقنع نفسه بالمرض والهم

نعم .... فية كتييييييييييييييير ..... وبعدين أنا لم أقرر وأؤكد أنها حجة .... أنا سألتك .... وبعدين فية حاجة أسمها

حيل دفاعية ....ممكن يستخدمها الأنسان كل الناس مش لوحدك والأنسان بيستخدمها بطريقة لا شعورية مش عن

قصد

..... من الحيل الدفاعية أن الأنسان ممكن لو فية سبب أو حاجة مسببالة ضيق ومنغصة علية عيشتة ....

ممكن يقول أى سبب أخر غير الحقيقى لأنة مينفعش يقول السبب الحقيقى ..... زى مثلا شخص مابيفهمش وغبى

ممكن يتهم الشخص الأخر بأنة هو أللى أسلوبة غلط فى الكلام والرد ..... وطبعا أستحالة يقول على نفسة غبى ....

لأن كل واحد عجبة عقلة ....

وبعدين سؤالي ليس لطلب النصايح الفلسفيه بل لطلب نصائح عن دواء مناسب لحالتي يعني سؤال للي عنده خبره

في الادويه اللي ماعنده معلومات يكرمنا بسكوته وشكرا..

أنا فعلا كنت معتقد أن الحالة أللى أنت فيها بسيطة وممكن تروح بسهولة من غير أدوية .... لكن أنا الأن أعترف أن أنا

كنت غلطان فعلا أنت بحاجة ألى أدوية حاجة ماسة ربنا يشفيك الظاهر أن حالتك صعبة أوى أنا حاسس بيك ....

وربنا معاك .... وأنا عندى خبرة فى الأدوية لكن حالتك دى ممرتش عليا من قبل ومظنش أن حد أخترعلها أدوية

لسة ..... واللة أعلم ... والمشكلة أللى يحاول يوصف لسيادتك أدوية اللة يكون فعونة هو هيوصف لى أية ولا أية

ولا أية ... والدواء دة هكون نفسى ولا عقلى ربنا يكون معاة .....

وعلى العموم أنا مش لاقى أختم كلمى ألا بقول الشافعى رحمة اللة

أن ناظرت عالما غلبتة .................. وأن ناظرنى جاهل غلبنى

وعفوا ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

هالة2010 06-09-2010 04:53 AM

السلام عليكم اختي العزيزة
ريحي بالك وهدئي من اعصابك اختي
احنا حاسين فيك
قومي أولا بالتحاليل الطبية لتعرفي هل سبب الآلام عضوي
بعدها إذا كانت سليمة ممكن يكون عندك مرض نفسي او روحي+ابتعدي عن الانفعال قدر الإمكان عزيزتي
واستمعي للرقية الشرعية ممكن تجديها هنا بعدة أصوات

http://www.ashefaa.com/catsmktba-783.html

فهي علاج في حد ذاته
ربنا يعافيكي ويخفف عنك

الساعة الآن 03:51 PM