المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

قديم 29-06-2010, 07:44 AM   #31
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية
النهاية غير متواجد حالياً

ام عبد العزيز ممكن اعرف ايه اللي تاعبك؟ وازاي وصلتي لكده ؟ ده اذا مكانش عند حضرتك مانع

قديم 29-06-2010, 07:57 AM   #32
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

الحمد لله اخبار جميلة علي الصبح لسه عارفاها دلوقتي اننا الحمد لله ابويا ناوي يطردنا من البيت مش مكفيه انه يمتنع عن مصروفنا ومايديناش فلوس حسبي الله ونعم الوكيل في كل ظالم معلش لينا ربنا

الصديقة انا مقدرش اخد اي ادوية من نفسي دلوقتي لاني قلت في بداية كلامي اني كنت بروح لدكاترة قبل كده واخر دكتور كان من سنة ونص تقريبا انا مبقتش اروح انقطعت عنه من سنه تقريبا انتو فهمتو اني بروحله بقالي سنه
ومش ح اروح لاي دكتور تاني
اما بخصوص الجواز ونار جوزك احسن من جنة ابوكي انا الكلام ده مش بقتنع بيه الرجالة كلهم لا يطاقوا دماغهم تافهه هما سبب اي مشكلة صغيرة تحصل عمرك شوفتي راجل يتخانق ويقوم البيت مايقعدوش علشان سايبة معلقة واحدة في الحوض ولسه سايباها بقالك دقيقة واحده بس؟ عمرك شوفتي خناقة لرب السما علشان الاكل سخن شوية؟ تفاهه ودماغ فاضية بس ده مع اهل بيته بس انما بره مع كل الناس تلاقيه رزين حكيم اخلاق الدنيا كلها فيه وتلاقي الناس بتحسدك عليه ينكد علي اهل بيته ويروح يمشي مع دي ويسهر مع دي واهو شغال خيانه طول الوقت حسبي الله ونعم الوكيل الراجل هو الراجل هو انا اهرب من ابويا اروح اتجوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ماكلهم رجالة هو انا عبيطة علشان ارمي نفسي في الهلاك؟انا لا يمكن اسلم نفسي لاي راجل لا يمكن انا عندي اموت ولا اسيب واحد مخلوق زيي زييه يتحكم فيا ويهيني وينكد عليا ويجيبلي اكتئاب ويهين اهلي ويعمل فيا ما بداله ويخرج هو بره مااحلاه لا طبعااااا عمري ما ح انولهاله

قديم 29-06-2010, 08:01 AM   #33
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

معلش يا جماعة ح اكمل رد علي ردودكم ام عبد العزيز والصديقة في وقت تاني علشان بجد مش طايقة نفسي دلوقتي

قديم 29-06-2010, 06:22 PM   #34
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

الصديقة وام عبد العزيز مش عارفة اقولكو ايه متشكرة جدا علي اهتمامكو انتو طيبين اوي وعايزة اقولكو خبر حلو جدا انا من بعد بكرة انشاء الله ح انزل شغل واحاول اشغل نفسي وانا موافقة اننا نحط ايدنا في ايد بعض ياام عبد العزيز بس اهم حاجة تقبلوني معاكم ومكونش تقيلة علي اي حد فيكو ربنا يخليكو ليا نفسي تكونوا اهلي والله
يارب يشفينا اجمعين ويزيل عننا كل هم وكرب

قديم 29-06-2010, 07:35 PM   #35
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه
الصديقه غير متواجد حالياً

حبيبتى النهايه اهنا طبعا معاكى وايدينا فى ايدك واهنا هنا اهلك الى بنحس بيكى اكتر من اهلك الحقيقين واذا كنتى مش عايزه تروحى لدكتور وتحبى نوصفلك دواء يساعدك يكون حد منا حالته مشابهه لك بيخده وارتاح عليه هنقولك عليه وبلاش دكتور
وخبر الشغل ده خبر رائع ربنا يوفقك فيه وحاولى تتمسى بيه على قد ما تقدرى الشغل ده هينسيكى جزء كبير من همومك ويربطك بالدنيا ويخرجك من عزلتك فى غرفتك وممكن تعملى فيها صدقات جيده
من كل قلبى اتمنالك التوفيق والسعاده والشفاء

قديم 29-06-2010, 07:57 PM   #36
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

لا من حيث الصدقات انا خلاص قفلت الباب ده تماما انتي عارفة كويس اوي ان الدنيا كلها نفاق مصالح خصوصا في مجال الشغل فانا عارفة كويس اوي ان الشغل ح يكون مجرد انه بيشغلني عن همومي لان خصوصا مجالي ده عابز دماغك شغالة طول الوقت مرهق ذهنيا ده بجانب انك ح تتعاملي مع منافقين اكتر ومستظرفين اكتر واكتر انما مفيش اخلاق ولا حاجة اسمها صدق ح الاقيها
علي فكرة انا لسه ادويتي عندي لاني مكنتش بكمل العلاج فعندي لسه كتير وفعلا فكرت اني ارجع اخدها امبارح بس كنت مترددة ودلوقتي مترددة اكتر علشان الدوا بيخليني مش متزنة وعايزة انام حتي لما باخدها قبل النوم بحس ان طول اليوم دماغي تقيلة وعيني مزغللة
مش عارفة بقي انتي ايه رائيك؟

قديم 29-06-2010, 08:40 PM   #37
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه

من ناحيه النفاق انا معاكى ان معظم الى هتتعملى معاهم منافقين وبيستظرفوا لكن انا اقصد صدقات العمل يعنى زمايلك فى العمل ممكن يتكلموا معاكى عن ظروفهم ومشاكلهم ويشركوكى فيها وده هيحسسك ان فى ناس كتير بتعانى زيك فسماعك لمشاكل الناس دى ممكن تخفف عنك وتهون عليكى مشاكلك والله اختى لو حكيتلك الى عمله والدى عندما طلق والدتى وكنت انا مخطوبه ومكنش عايز يصرف على جهازى ولا مليم ووسطنا ناس تدخل علشان بس يرضى يجيب الاساسيات وانا كنت لسه فى الكليه ومعرفش اشتغل ومليش اخ مسؤل عنا واستلفت من اصحابى وزميلاتى فى الكليه علشان اجيب هدومى والا الفضائح الى عملتها لنا زوجه ابى الجديده فى منزلنا وامام جيراننا ولحد دلوقتى بعد 9سنين زواج لسه جوزى بيعيرنى بالموضع ده اقولك ايه والا ايه انا شفت كتير زى الى شفتيه ويمكن اكتر وبحكيلك الكلام ده علشان تتماسكى وتعرفى ان فى ناس كتير ظروفهم وحشه بس ربنا لسه مش عايزهم يموتوا يبقى مفيش ادامهم الا انهم يعيشوا فى الحياه ويستحملوها زى ما تكون وربنا بيقدر
معلش طولت عليكى شوى فى مشكلتى الى ما تهمك فى شىء
بالنسبه للدواء معظم الادويه التفسيه فعلا بتعمل الاعراض الى بتقولى عليها وفى ادويه بتعمل الاعراض دى فى الاول لحد الجسم ما ياخد عليها بعد كده يكون عادى وفى ادويه مبتعملش الاعراض دى قولى لى اسماء الادويه الى بتاخديها كلها وجرعاتها وكذلك طبيعه شغلك هتشتغلى ايه علشان اقدر احكم على تاثير الدواء على الشغل

قديم 29-06-2010, 09:14 PM   #38
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

تصدقي والله في الشغل اللي فات كنت بقول صباح الخير ما كانو بيردو مش بقولك اني هوا ولا كاني موجودة حتي الشغل كده يقعدوا يتكلموا مع بعض لكن انا حشرو ولا بفرق معاهم
مين اللي قالك ان مشاكلك مش فارقة معايا لا بالعكس انا نفسي اسمعك جدا وده شئ يحسسني باهميتي انك تحكيلي انا مش عارفة الابهات مالهم بيجيبوا القسوة دي منين ربنا يهديهم وجوزك اللي بيعايرك ده ازاسي يعمل ححاجو زي كده المفروض انه سترك سبحان الله لو الناس تتعامل مع بعضها بادمية شوية ويتعاملوا بالطريقة اللي يحبوا انهم يتعاملوا بيها كانت الدنيا دي بقت جنة

قديم 29-06-2010, 09:17 PM   #39
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

بخصوصو الادوية كان فيه سيتالو بس ده خلص مش عندي دلوقتي
اللي عندي دلوقتي هو سيكودال 1 مجم وتولفون 30 مجم و اندرال بس انا مش محتاجة اندرال دلوقتي لان مبقاش عندي اضطراب في ضربات القلب الحمد لله ولا محتاجة لسيستا لاني برضه الحمد لله معنديش مشاكل في النوم

قديم 29-06-2010, 09:19 PM   #40
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

اه صحيح انا شغلي علي كاونتر موظفة حجز تذاكر في شركة طيران

قديم 29-06-2010, 10:08 PM   #41
أم عبد العزيز2
عضو نشط

الصورة الرمزية أم عبد العزيز2
أم عبد العزيز2 غير متواجد حالياً

انا اسفة اني تاخرت عليك عزيزتي

اولا احب اشدد في اننا اهل واسرة واخوة
واخوتنا اقوى من اخوة غيرنا لانه محد يفهمنا غير بعض

ثانيا: انا ما اقدر اتواجد بكثرة بسبب خمولي وانطوائي وعجزي عن الحركة ثم مشاكل زواجي
ثالثا: اسمعي كلام الصديقة لان كلامها كله واقعي وكلنا جربناه وعرفناه

حبيبتي

انا انبسطت جدا لخبر شغلك وكمان شغلك كثير حلو يعني جو تشوفي ناس كثير ومتنوعة

انا نفسي اتكلم كثير بس التعب هاد حيلي والثقل مكسر اطرافي وحتى عيوني ودماغي متعطلة

انا امس كثرت كلام وكنت اكتب بمثالية يمكن بس صدقيني.. انظري لمصيبة غيرك تهون مصيبتك
امك مثلا مع ابوك// كيف وصفتي وضعها..

انا مثلا حكايتي صعبة شويتين بس ربك لطف بي في كل مرة ولا زال يلطف بي

انا اليوم جدا تعبانة.. اطلب منكم الدعاء لي.. وان شاء الله ارجع احكي لك اكثر عن نفسي..

الصديقة/// احتاج استشارتك في امر يتعلق بزواجي// ممكن؟
وقت ثاني طبعا بس اولا موافقتك..

قديم 29-06-2010, 10:26 PM   #42
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن ..واعوذ بك من العجز والكسل .. واعوذ من الجبن والبخل ... واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

ربنا يفرج همك ويصبرك ويقويكي ياام عبد العزيز قلقتيني عليكي جدا خير ايه اللي حصل اتمني انك تقدري تتكلمي في اقرب فرصة انا ح استناكي
هو انتي بتتعالجي عند دكتور ولا مروحتيش ؟

قديم 30-06-2010, 12:18 AM   #43
النهاية
عضو فعال

الصورة الرمزية النهاية

فيه ايه نفسي اعرف ليه الحزن بيزيد ليه كل ما بحس اني بهدي شوية ارجع تاني بحزن اكتر من الاول
وفجأة ومن غير اي مقدمات حد بيحصله كده ؟

قديم 30-06-2010, 08:42 AM   #44
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه

اختى العزيزه ام عبد العزيز بدون سؤال انا طبعا تحت امرك فى اى حاجه عايزاها ويارب اقدر اساعدك
بس والله قلقتينى عليكى من شده مرضك اسال الله السميع العليم ان يزيل عنك همومك والالامك ويعوضك عنها خير الجزاء فى الدنيا والاخره تقبلى دعائى البسيط لك الى ان نلتقى فى مشكلتك اراكى بخير ان شاء الله

قديم 30-06-2010, 09:07 AM   #45
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه

شوفى حبيبتى النهايه جرعه الادويه الى بتخديها بسيطه والنوم كويس والحمد لله وشغلك مهم فيه ان تكونى صاحيه كويس لو المشكله فى الاكتئاب الى بيجيلك ويزيد عليكى فجاه ممكن تزودى التولفون قرص كمان والسيكودال اذا كان بيخليكى خامله ومش قادره خديه بالليل لو فى حاجه معينه هى الى تعباكى من الدوايين دول قولى عليها لو تحبى تغيرى اى نوع منهم انا ممكن اقولك على انواع ثانيه مش هتسببلك خمول وخاصه فى ادويه الاكتئاب اما الادويه المضاده للفصام فكلها بتسبب الخمول النوم وخاصه فى الاول لكن فى نوع او اثنين يسببوا النوم كام يوم وبعد كده عادى لكن المشكله انهم غاليين عندنا فى مصر ولا اعرف اذا كنت تستطيعين شرائهم ام لا