المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 06-06-2022, 08:57 PM   #16
شخص صامد
عضو فعال

الصورة الرمزية شخص صامد
شخص صامد غير متواجد حالياً

انا كنت بدأت انسى شويه ال فينى
بس بدأت احس انا ال حابه او عايزه اموت يعنى حاسه انا مبقتش خايفه زيى الأول وتأنيب الضمير فظيع ع اى حاجة وبدأت افكر ف الاخره وعذاب القبر لما سمعت الشيخ بيكلم عنها حسيت انها اشاره م ربنا معرفش صح ولا غلط وكنت ف الاول بخاف م الايام وأفضل احسب فيها وادعى تعدى ع خير دلوقت بقت عاديه مش فارق معايا
بدأت اهزر وارجع لحياتى الطبيعيه بس م جوايا مش مبسوطه اصلا والأفكار تبدأ ف راسى ربنا بيقربك ليه دلوقت عشان تموتى كويسه وتموتى وانتى عندك حسن خاتمه وال يحس انه هيموت مش شرط 40 يوم ممكن يقرب م ربنا وبعدين يموت حتى و شهرين أو اكتر وال حاسس بالموت بيضحك ويهزر عادى بس هى ال بيبقى حاسس بالموت انا حرفيا تعبت م تفكيرى دا عايزه أقرب م ربنا م نفسى مش م الاحساس المسيطر عليا دا عايزه أقرب م ربنا بس مش عشان حاسه بالموت عشان انا عايزة كدا
هل انتى مريتى بالحالة دى او حد مر بيها يطمنى عشان بس بفكر 24 ساعه ف اليوم بس مفيش حد حاسس بيا ولا جوايا فيه ايه عشان ال ظاهر برا الضحك والهزار وبس
حتى بدأت تاتينى فكره الاحساس دا حقيقى عشان حاسه بتأنيب ضمير ف اى حاجه غلط بعملها حتى لو بسيطه خالص وكمان فكره انا ال رافضه فكره الموت ومش عاوزه اموت وال فيكى مش وسواس طالما بداتى تفكرى ف الآخره والخوف منها
انا مش عارفه اعيش والله ووزنى نزل جامد وحتى لو ضحكت وهزرت بس عقلى مش بيبطل تفكير يارب الاقى حد زيى او مر بالحالة دى وعمل ايه يساعدنى