المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

قديم 02-06-2010, 02:16 AM   #16
+++
عضو جديد

الصورة الرمزية +++
+++ غير متواجد حالياً

آهلين اختي أمل نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لايضيق صدرك كثير منا يحس بلاحساس هذا ومنهم أنا
بس ماحد يفهمنا صدق الا اللي يمر بالتجربه اللي هنا نمر فيها
انا عن نفسي حسيت لقيت مكاني هنا مع اني كنت متردده اني مالقي احد مثل حالتي لان دائما احس نفسي انسانة غربية بالمجتمع لاني "مريض نفسي" او "مكتيب" يعني يعاملونا كاننا موب بشر ..ولايضيق صدرك ابد تذكري دائما الله معك ومع المظلوم ..

اقتباس:
كثير اللي يدعون علي بالموت لكن للحين ماادري ليه ربي مااخذني ..

تتوقعون ليه ؟؟

مع ان كل اللي يدعون علي اشخاص يصلون وقايمين بأمور دينهم ..
عادي حتي نفس الشئ وشوفي لين الحين مامت ومن اقرب الناس لي ..

واتمني ماكون ثقلت عليك نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وبس واعتبرني صديقة لك :smile:

قديم 02-06-2010, 09:28 AM   #17
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصديقه مشاهدة المشاركة
حبيبتى امل:-
انا معك ان الناس اصبح كثير منهم بلا ضمير وان المرض النفسى قد يستغل ضد صاحبه اما بالتخلص منه فى المستشفيات كما تقولين او معايرته واعتباره انسان مجنون لا حق له فى الحياه وفى ابداء رايه حتى فيما يخصه لانه مجنون ....لكن دعك من هذا انت لست فى حاجه للذهاب الى طبيب نفسى ولكنك فى حاجه للعلاج النفسى وبالنسبه للدواء النفسى ليس معنى انك فى حاجه ان تاخذيه بقيه حياتك انه يصيبك بالادمان وانتى تتمنين الموت فاى ادمان يشغلك اعتبرى ان دواء الاكتئاب الذى ستاخذيه سم بطىء يحقق لكى الموت الذى تتمنيه وعندما تتحسنى معه ان شاء الله ستتغير نظرتك لكل شىء لنفسك ولمن حولك ولا تقولى انك لست فى حاجه لحل لان حالتك ميؤس منها لا حبيبتى كل ماتعانين منه هو اكتئاب شديد له علاج وبعد الانتظام عليه ستعودين للحياه والاهتمام بشؤنك بنفسك ونحن لن نتركك هكذا تعانين وحدك لا تعاندى نفسك اولا يجب ان تعدينى ان تاخذى علاج وليس كل علاج للاكتئاب يسبب النوم صحيح كثير منها كذلك ولكنها ليست كلها فى نوعين مفيدين جدا فى تحسين الاكتئاب وبدون زياده فى النوم وهما الاول (اسمه التجارى فلوزاك او بروزاك والاسم العلمى فلوكستين)
والثانى اسمه التجارى (ويلبيترين) اختارى احدهما الدواء الاول تركيز 20 ملجم خذى فى البدايه كبسوله صباحا وبعد 3ايام خدى كبسوله كمان واستمرى على هذه الجرعه حوالى من اسبوعين الى شهر وان شاء الله ستعرفى كم كنتى خاطئه عندما ظلمتى نفسك وحكمتى عليها انها حاله ميؤس منها
والدواء الثانى تركيز 150 ملجم خذى قرص صباحا ويمكن زياده الجرعه الى قرص صباحا وقرص بعد الغداء وان شاء الله لن تشكى من كثره النوم وسيرتد اليك نشاطك وشعورك بالحياه
واذا كانت هذه اول مره تمرين بهذه الحاله قد تكون نوبه اكتئاب عابره ولن تتكرر وبعد استمرارك على الدواء 6شهور متصله ستخفضين الجرعه ثم تستغنى على الدواء نهائى وحتى اذا كانت مرتده اما ستاخذين العلاج فى فتره المرض فقط او تستمرى على العلاج بجرعه بسيطه جدا قرص واحد فى اليوم لن تشعرى به وستعيشين حياه طبيعيه جدا.
واكملى اخرجى كل ما بداخلك نحن معك ولكن لا تنسى ان تعدينى بالسؤال على توافر الدواء وان تبدائى باخذه انا فى انتظار وعدك وباقى مشكلتك

كلمة حق لازم اقولها لك يادكتوره ..

انتي انسانه طيبه جداً واخلاقك رائعه وانا احبك واحترمك جداً..

لكن انا لاأؤمن بفكرة الدواء ابدا ..

الادويه النفسيه هي مجرد حبات سكر وعلبه شكلها حلو ومكتوب عليها بالأجنبي عشان المريض يؤمن انها علاجه ..ويستمر يدفع ويصير زبون مخلص لشركات الادويه طيلة حياته ..يتحكمو فيه على كيفهم وكل يوم يزيد سعر الدواء..

صدقيني لو كانت الادويه حل مااحد ضيع دقيقه وحده في الاكتئاب والألم النفسي ..
وكنا لقينا الناس تتخانق في الشارع على علبة الدوا ..

وكان زادت اسعارها لدرجه مش معقوله..

وفلنفرض اني استفدت من الدوا ..تتوقعين الناس بيتروكوني في حالي ؟؟ابدا ..

بيزيد التعذيب والالم النفسي اضعاف ويعايروني اني اصبحت لااستغني عن الدوا ..

خلال سنه يمكن ينقطع دخلي ومايصير عندي عمل ..

وقتها اكون ادمنت الدوا ومافيه عندي مال كافي اشتري ..

خليني بس افضفض واكتب لكم وبعدين انحقر واكمل شغلي ..

جزاك الله خير ..

قديم 02-06-2010, 09:29 AM   #18
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (نوفا) مشاهدة المشاركة
أنا مع الأخت الصديقة فى كل كلمة قالتها .....

ونحن معكِ .....أختى الغالية لن نتركك

الله يجزاك خير حبيبتي ..

قديم 02-06-2010, 09:30 AM   #19
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بروره مشاهدة المشاركة
امل
كيفك اليوم
مانتي احسن
اسمعي نصيحه اختنا الصديقه وسترين النتيجه
كلنا بانتظار فضفضتك
وردودك علينا
ربي يوفقك حبيبتي ..

انا مريضه جدا
دعواتك ..

قديم 02-06-2010, 09:31 AM   #20
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة +++ مشاهدة المشاركة
آهلين اختي أمل نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لايضيق صدرك كثير منا يحس بلاحساس هذا ومنهم أنا
بس ماحد يفهمنا صدق الا اللي يمر بالتجربه اللي هنا نمر فيها
انا عن نفسي حسيت لقيت مكاني هنا مع اني كنت متردده اني مالقي احد مثل حالتي لان دائما احس نفسي انسانة غربية بالمجتمع لاني "مريض نفسي" او "مكتيب" يعني يعاملونا كاننا موب بشر ..ولايضيق صدرك ابد تذكري دائما الله معك ومع المظلوم ..

عادي حتي نفس الشئ وشوفي لين الحين مامت ومن اقرب الناس لي ..

واتمني ماكون ثقلت عليك نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
وبس واعتبرني صديقة لك :smile:
انا اتشرف بصداقتك ..لو فيه رسائل هنا كنت اعطيتك ايميلي :frown:

كلماتك رائعه ..ربي يخليك..

قديم 02-06-2010, 09:50 AM   #21
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

استجد شي في حياتي مااقدر اعيش معاه ..

اصبحت اكره اسمي ..

واللي يناديني كأنه يهيني ..اذا سمعته اتمنى الموت اتمنى انحرق اتمنى انمحي بس مااسمعه ..

قضيت ليلة امس كامله تقريبا في النوم وصحيت وانا اشعر بالألم في كل جزء من جسمي..

وضربني الباب في اصبع رجلي وتألمت منه ..

انقهرت من لما كنت بالسياره ورتني اختي محادثه في البلاك بيري وحده تغتابني وتقول عني... ايوه فلانه ((.....................................)):eek:..>> >كلمة غير لائقه..

اقسم بالله العظيم ..هاذي البنت بحياتي ماقصرت معاها ..على قلة دخلي كنت اشاركها فيه ..

كنت اعتبرها اختي ..

ماتوقعت انها تتكلم فيني من وراي :eek:

وبدون سبب والله ..من غير مااسيئ لها بأي شي:eek:
دعيت عليها ..يارب تسمع نفس الكلمه من شخص لاتتوقعه ..
بس عشان تحس فيني ..

ماادري ليه يعاملوني كذا مع اني ساكته طول اليوم ومااحتك بالناس ..طيب لو احتك فيهم واخذ واعطي وش كان صار ؟؟

كل دقيقه يزيد ايماني ان الموت الحل الامثل بالنسبه لي ..

ارتاح من الدنيا واريحهم مني ..

قديم 02-06-2010, 12:19 PM   #22
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه
الصديقه غير متواجد حالياً

اختى العزيزه امل :-
شكرا ياحبيبتى على كلامك الحلو عنى والله انا بعتبرك اعز من اختى وحاسه بكل الى جواكى ونفسى اقدر اساعدك
بالنسبه لفضفتك معانا دى حاجه بننتظرها منك كل يوم فلا تجعلى المرض يقلل من تواصلك معنا
بالنسبه للدواء
مين الى قال انه حبه سكر بالعكس دى حبه سم بس منقدرش نستغنى عنه حتى لا تتدهور حالتنا كما شرحت لك
وانه مكتوب بالاجنبى علشان يقنعنا انه علاج انتى الى تقدرى تحكمى مش لما خدتى العلاج الاصوات دى قلت لدرجه انك متسمعيهاش الا لو دققت ...
وصدقينى ياحبيبتى عدم اقتناعك بانك تاخدى العلاج ده بسبب المرض هو الى بيصورلنا كده وبيقنعنا بيه واول حاجه علشان نتحسن ان اننا نتغلب على الفكره دى ونعاند معاها وناخد الدواء
وانتى مش ملاحظه ان كل يوم بتحسى بحاجات جديده فى المرض زى موضوع اسمك هو ده ياحبيبتى التدهور الى اقصده ان كل شوى تظهر علينا اعراض جديده فى المرض وتسوء حالتنا اكثر
وبالنسبه لتهافت الناس على ادويه الاكتئاب لانها علاج ده حقيقى انتى تعرفى نسبه مبيعات ادويه الاكتئاب كام على مستوى العالم رقم فلكى وفعلا ادويه الاكتئاب ومضادات الفصام كلها غاليه بسبب اقبال الناس عليها ماعدا الانواع القديمه هى الى رخيصه لقله استعمالها بعد ظهور الادويه الحديثه بالاضافه انها انقذت ناس كتير من الموت واستطاع عدد كبير العوده للحياه ولعمله بعد ما كان الاكتئاب منعه عن كل هذا صحيح انه احيانا فى ناس مبتتحسنش عليه بس ده قليل
وحتى لو بتسبب الادمان فى ناس بتروح للمخدرات الحقيقيه بحثا عن لحظات سعاده زائفه وهذه الادويه ممنوعه من الصرف ويمكن ان تسبب الدخول السجن لمن يستعملها اما ادويه الاكتئاب والفصام حتى لو ادمنتيها وظللتى فى حاجه دائمه اليها فى مقابل استقرار حالتك وتحسنا فلا باس وخاصه انك لن تجدى صعوبه فى صرفها كل ما تحتاجيها ولن تحاسبى قانونا على احتياجك لها.
واذا تحسنتى مع الادويه نعم ستتركك الناس فى حالك لانهم سيروكى فى حاله طبيعيه زيك زيهم واستمرارك على الدواء ليس فيه اى اهانه بالعكس الاهانه الحقيقيه فى المرض ونظره الناس الينا اننا مجانين و تحسننا مع الدواء واستمرارنا عليه لن يكون موضع اى سخريه من الاخرين.
وبالنسب لادمان الدواء ان حدث فلا يكون بالصوره التى تتصوريها كما فى مدمنى المخدرات لا طبعا لو حبيتى توقفيه فى اى وقت لظروفك الماديه هتوقفى العلاج بشكل تدريجى وبعدها لن تجدى اى صعوبه فى ايقافه ودى حقيقه مش مجرد كلام, وان شاء الله مع تحسن حالتك مع الدواء ستحافظين على عملك ولن تخسريه المرض هو الذى قد يفقدك عملك طب ليه كل ده علشان كام حبايه بتهيئلى التمن هيكون غالى قوى احترام الناس ليك ووظيفتك بخلاف معاناتك مع المرض بتهيئلى العلاج ارحم من كل ده مهما يكون مش كد والا ايه؟؟؟
وبالنسبه لصاحبتك ده اصبح امر عادى جدا فى هذا الزمان وبحصل لكل الناس مش المرضى بس ياما الانسان عمل خير لناس كتير وكانوا سبب ضرر ليه وعن قصد (فى مثل مصرى يقول يعض الايد الى اتمدلته )يعنى بتديله خير يقابله بالشر.
وانتى بتقولى انك طول اليوم فى حالك وساكته وبرضو الناس مش سيباكى فى حالك ومدام كده كده الناس مش سيباكى فى حالك يكون الاحسن انك تخرجى للدنيا وتخرجى من عزلتك وده هيقويك على الناس ويعلمك ازاى تخدى حقك من الناس الى يؤذوكى لكن عزلتك لن تفيدك فى شىء بالعكس تزيد المرض عليكى وتجعل الدقائق تمر عليكى كانها ساعات طويله والعلاج سيساعك على الخروج من عزلتك وعودتك الى التعامل مع الناس.
واعتقادك ان الموت هيكون راحه لكى وليهم طبعا الاحساس ده بسبب الاكتئاب الشديد الى عندك ولما تاخدى العلاج وتتحسنى هتعرفى انك كنتى غلطانه ومين قال ان الموت راحه لكى بالعكس هتخلصى من عذاب الدنيا وتدخلى لا قدر الله فى عذاب الاخره وهذا عذاب لن ينتهى ابدا مثلما تنتهى الدنيا هيكون عذاب ابدى وهتكونى اتعذبتى فى الدنيا والاخره انتى عارفه ان المنتحر لا يصلى عليه تخيلى من وهو لسه لم يواريه التراب وهو مطرود من رحمه الله لا يستحق حتى الصلاه عليه وهناك شىء مهم جدا جدا انك مهما حاولتى الموت مش هتموتى الا لما يكون جاء اجلك ممكن تحاولى ولو كان ده اجلك حتموتى بس كافره فى الوقت انك كده كده كنتى هتموتى فى الوقت نفسه بس من عند ربنا وهيكون مرضك له اعتبار عند ربنا فى الرحمه والمغفره ولو حاولتى الموت ولم يكن اجلك قد جاء لن تستفيدى سوى ضررك من محاوله الانتحار وهناك ناس كتييييير حاولوا الانتحار ولم ينجح ولم يجنوا منه سوى التشوه او الشلل او حاجات فظيعه (عفاكى الله وفظك منها حبيبتى)ظلوا يعانوا منها باقى حياتهم بالاضافه لمعانتهم الاساسيه من المرض.
وناس مين الى هيرتاحوا لما تموتى الناس الى بتجاهلوكى ولا يساندوك فى مرضك والا الناس الى احسنتى اليهم واسائوا الك تفتكرى دى ناس تستحق انك تريحيهم بموتك ايوه هم هيرتاحوا ولن يفرق معاهم موتك وحتى قد لا يطلبوا لكى الرحمه يبقوا ميستهلوش انك تريحيهم بموتك.
حاولى حبيبتى تفكرى فى كلامى وتتغلبى بيه عن وساوس المرضيه الى فى راسك بعدم جدوه العلاج وكما اكدنا جميعا لك نحن معك ونساندك وسنظل معكى وانا لازلت فى انتظار وعدك لى بعودتك للعلاج ووعد اخر بعدم محاوله الانتحار وان تتاكدى من عدم جدوى الموت مهما كانت معاناتك فى الحياه ونحن معكى لنخفف عنك هذه المعاناه والعلاج ايضا سيساعدك حتى تستطيعى العوده لعملك خساره تخسريه بسبب المرض انا فى انتظارك...

قديم 02-06-2010, 12:36 PM   #23
الصديقه
عضو موقوف

الصورة الرمزية الصديقه
الصديقه غير متواجد حالياً

معلش حبيبتى ف كلمه خطا كنت اقد كتابتها فى مكان اخر وهى ( وانه مكتوب بالاجنبى علشان يقنعنا انه علاج احفى الكلام الى بعده واقصد كتابه انه فعلا علاج وليس ايهام لنا فهو يقوم بضبط نسبه المواد الكميئيه فى المخ وتسمى السيروتونين والنورادرينالين وهذه المواد عند قلتها فى المخ يحدث الاكتئاب كما انه يصحح مسارات النواقل العصبيه ويعيدها للعمل بشكل طبيعى فيزول الاكتئاب.
وسبب احتياجنا الدائم للدواء يرجع الى المرض نفسه اكثر منه بسب الدواء فمرض الاكتئاب وخاصه الشديد اى انه المرض نفسه هو الذى ياتى بشكل متكرر وليس العلاج وهو الذى يسبب ادماننا له عوده المرض عند ايقافه العلاج يوقف هذه الطبيعه الارتداديه للمرض اذا هو فعلا علاج اليس كذلك؟

قديم 03-06-2010, 07:22 PM   #24
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

لي عوده للرد بالتفصيل عليك يادكتوره ,,ربي يخليكي ..

.....

حاولت اليوم اتخلص من اكتئابي المزمن وطلعت وياليتني ماتحركت من مكاني ,زاد اكتئابي اضعاف ..ماادري وش اسوي عشان ارتاح ؟؟

تكفون قولولي وش بقى ماسويته ..

احاول بكل جهدي احافظ على صلاتي كامله ,اطيع والديني ,اجتهد بكل شي لدرجة الوسوسه..ومع كذا لااشعر بأي رغبه في الحياه ..

مليت والله ..

استجد امر آخر ..اصبحت اكره اسمع صوت الناس ..

اذا تكلم احد معاي اتمنى اصفعه بس مااسمع له ابدا ..

والله مو بيدي غصبن عني ..

حتى امي اصبحت استثقل برها ..وابوي يكلمني اكثر من مره باليوم ماارد عليه ..

خلاص مااقدر انسى اللي سوووه معاي ..والله مو حقوده انا لكن تعبت ..

سنين طويله اصبر واتحمل واقول بكرا احسن والايام تجري وتزداد بالسوء ..

شبابي يضيع وانا مكتئبه ..

اليوم مشيت اقل من ربع المسافه اللي كنت امشيها زمان وتعبت والله ..

مفاصلي خلاص مايقدرو يصبرو علي ..

وزني تقريبا مثالي61 اصبحت احس وكأنه الف كيلو ..

صارت نفسي زي الجبل على اكتافي ..

انتو تفهمو علي صح ؟؟؟

لما شفت الناس كيف يتمشو ومبسوطين ومعاهم اطفال ..نذرت لله ان لاانجب طفل ابدا ..

اتخيل لو كنت ام ومريضه ايضا ..ماحال اطفالي ؟؟

مستحيل افكر انجب ولااتزوج ..

حتى بدأت افقد الامل في التخلص من اكتئابي وامراضي الثانيه..

مصيبه ان امي بدأت تمل مني ومن مرضي ..دائما تطلب مني انام ومعاها كل الحق ..

مريض الاكتئاب لايطاق ..

انا بنفسي اكره نفسي ..وماالوم الناس ..

اه تعبت والله من كل شي ..

متى الراحه ؟؟

تكلمو معاي قولو اي شي ..

قديم 05-06-2010, 04:12 AM   #25
بروره
عضو نشط

الصورة الرمزية بروره
بروره غير متواجد حالياً

نحن بانتظارك تردي على الدكتوره
من ردك سيتضح الطريق االذي تنوين السير فيه

قديم 05-06-2010, 02:50 PM   #26
عطر الياسمين
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية عطر الياسمين
عطر الياسمين غير متواجد حالياً

افضل شئ يا امل ان تخرجى الناس من تفكيرك ولا تهتمى بما يقولوا ،فهم لا يشعرون بكى ولا يعرفون مقدار الالم والعذاب الذى تعانين منه وتتألمين بسببه،فقط فكرى بنفسك وكيف يمكن ان تخرجى من حالتك ومحنتك ..ولا تنتظرى المساعدة من احد ،بل توكلى على الله واستعينى بخالقك وابدأى انت فى مساعدة نفسك وان شاء الله تكونى بخير..

قديم 05-06-2010, 06:38 PM   #27
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصديقه مشاهدة المشاركة
اختى العزيزه امل :-
شكرا ياحبيبتى على كلامك الحلو عنى والله انا بعتبرك اعز من اختى وحاسه بكل الى جواكى ونفسى اقدر اساعدك
بالنسبه لفضفتك معانا دى حاجه بننتظرها منك كل يوم فلا تجعلى المرض يقلل من تواصلك معنا
بالنسبه للدواء
مين الى قال انه حبه سكر بالعكس دى حبه سم بس منقدرش نستغنى عنه حتى لا تتدهور حالتنا كما شرحت لك
انا فى انتظارك...
شكرا يادكتوره على كلامك ومواساتك لي ..
بجد لها اثر كبير في نفسي ..

الله يوفقك ..

لكن الدواء بالنسبه لي شي مستحيل ..غير مقتنعه بالمره ان حبه صغيره ممكن تخليني سعيده او حتى تمنحني شعور بالتحسن ..

وحتى لو حقيقي هذا الكلام ..ايش المقابل ؟؟اكيد تعبث في خلايا المخ وتسبب لي نسيان او فقد ذاكره او او او ..

عقلي هو الشي الوحيد اللي باقي لي بعد تشوه وجهي ..

انا ادرس يادكتوره سنه ثانيه في الجامعه ..وتخصصي صعب مره ..

في حالة اخذي للدواء اكيد بيصاحب الدراسه مشاكل ويمكن ارسب وينزل معدلي واخسر كل شي تعبت عشانه زمان ..

سنوات طويله وانا صامده في وجه المرض الحمدلله ,,بيكون خساره كبيره بعد المشوار الطويل اجي واعبث بخلايا المخ عندي واجيب لنفسي مصيبه واقضي باقي حياتي غبيه ونايمه ..

الشي الثاني ..مجتمعي يرى الدواء النفسي او العلاج النفسي عموماً.. عيب ,كارثه..
بحيث ان ماياخذ علاج نفسي الا واحد مجنون وغير مسؤول عن تصرفاته ويجب بقاءه اطول فتره ممكنه في المستشفى ..

زائداً على ذلك ..المرأه مهانه هنا ..وتعامل كأنها قاصر ..مهما بلغ عمرها ..

يعني في حالة بنت وتاخذ دوا نفسي .بكل سهوله والدها يطلع عليها فرض وصايه في المحكمه ويحبسها في مستشفى المجانين طيلة حياتها ..

ايهما افضل برأيك ..اصمد امام المرض ام احبس في مستشفى ؟؟؟

حتى مستشفيات الصحه النفسيه ..

كلها سيئه هنا ..لدرجة انهم ينقدوها بوسائل الاعلام كثير ..واللي يدخلها صاحي لازم يجن ..

اتمنى تكوني فهمتي موقفي ..

جزاك الله كل خير ..

قديم 05-06-2010, 06:40 PM   #28
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بروره مشاهدة المشاركة
نحن بانتظارك تردي على الدكتوره
من ردك سيتضح الطريق االذي تنوين السير فيه
ولاشي بحياتي اسويه بكيفي ..كل شي يفرض علي فرض وغصبن علي:frown:

قديم 05-06-2010, 06:41 PM   #29
امل*
عضو فعال

الصورة الرمزية امل*
امل* غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عطر الياسمين مشاهدة المشاركة
افضل شئ يا امل ان تخرجى الناس من تفكيرك ولا تهتمى بما يقولوا ،فهم لا يشعرون بكى ولا يعرفون مقدار الالم والعذاب الذى تعانين منه وتتألمين بسببه،فقط فكرى بنفسك وكيف يمكن ان تخرجى من حالتك ومحنتك ..ولا تنتظرى المساعدة من احد ،بل توكلى على الله واستعينى بخالقك وابدأى انت فى مساعدة نفسك وان شاء الله تكونى بخير..
هذا اللي صاير والله ..
احاول قد مااقدر اطلع من اكتئابي لكن كل محاولاتي فاشله :(
جزاك الله خير .

قديم 05-06-2010, 09:23 PM   #30
امنت بالله
عضو جديد

الصورة الرمزية امنت بالله
امنت بالله غير متواجد حالياً

أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
أسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك
أسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك