المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 18-06-2011, 10:07 PM   #46
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المتوكله بالله1 مشاهدة المشاركة
اهلين. اخباركم اليوم انشاءلله احسسن. ؟؟

انا اليووم مادري وش فيني بس احس بضيقه صدرر.
تجيكم ضيقه صدر مو طبيعيه ؟؟.

وللحين فاقده الامل. ودي اعيشش يومي. كل ماقلت خلاص ان شاءلله راحت. ماادري الا هي جايتني.

ياااااااارب تطول بعمري لطاعتك وحسسسن عبادتك. وتشفيني وكل من يعاني مثلي يارب
حبيبتى الحمدلله ع كل شى بس الغصه مش سيبانى خنقانى وبتزيد بس اكل اى شى حتى لو بسيط وبعدين صراحه الله انتى كلامك عطانى تفائل وامل ليه بس تفقدى الامل استعينى بالله وتذكرى نصايحك ليا وقوى قلبك وادعى ربك وربنا هيقف معاكى وضيقة الصدر مجربة وبتحسسنى انى مش طايقة شئ بس بقيت لما تجينى هى او الغصة
بحاول اكلم اختى او امى واغير اوضاعى اعمل شى يشغل الوقت وربنا يشفينا جميعا وطمنينى عنك على طول

قديم 18-06-2011, 11:29 PM   #47
ام الهلع
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ام الهلع
ام الهلع غير متواجد حالياً

هلا اخواني عندي سوال للعتبيه اذا سمحتي تجاوبيني انتي عندك وساس الموت من 10لا سنوات صح ممكن تقوليلي الاحساس نفسه ماتغير طول الفتره هذي

قديم 19-06-2011, 10:02 AM   #48
المتوكله بالله1
عضو فعال

الصورة الرمزية المتوكله بالله1
المتوكله بالله1 غير متواجد حالياً

يارب خير اسئل الله ان يشفيكي ويشفيني والجميع يارب

الله يخليك يارب. انا مشكلتي انو فقدة الامل مدري هذا الشعور ايش بالضبط. ان شاءلله خير
واكثر شي تجيني الصبح والظهر. والضيقه صارت صديقتي ملازمتني ع طول. يارب يفرجها يارب
بس الحمد الله حالتي كذا اخف من اول بكثير قبل كنت من الخوف مااجلس بس ادور من القلق الي فيني ولا كنت انام
لاكن الحين يارب لك الحمد. انام بس الله ياخذ الحلووم. واجلس عادي مع اهلي بس الفكر بعالم ثاني
مااقول الا الله يعين يارب ويصبرني و يفرج همي وكل الي يعاني مثلي يااااارب

قديم 19-06-2011, 10:06 AM   #49
المتوكله بالله1
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام الهلع مشاهدة المشاركة
هلا اخواني عندي سوال للعتبيه اذا سمحتي تجاوبيني انتي عندك وساس الموت من 10لا سنوات صح ممكن تقوليلي الاحساس نفسه ماتغير طول الفتره هذي
اهلين فيكي.

سوالك مهم كثيرر اي تكفين يالعتيبيه جاوبي علينااا ننتظرك. ؟؟.
ابي ازيد حاجه ممكن تقولين لنا شعورك بالضبط وايش كنتي تحسين فيه ؟؟

ومشكووره

قديم 19-06-2011, 11:57 PM   #50
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
يارب خير اسئل الله ان يشفيكي ويشفيني والجميع يارب

الله يخليك يارب. انا مشكلتي انو فقدة الامل مدري هذا الشعور ايش بالضبط. ان شاءلله خير
واكثر شي تجيني الصبح والظهر. والضيقه صارت صديقتي ملازمتني ع طول. يارب يفرجها يارب
بس الحمد الله حالتي كذا اخف من اول بكثير قبل كنت من الخوف مااجلس بس ادور من القلق الي فيني ولا كنت انام
لاكن الحين يارب لك الحمد. انام بس الله ياخذ الحلووم. واجلس عادي مع اهلي بس الفكر بعالم ثاني
مااقول الا الله يعين يارب ويصبرني و يفرج همي وكل الي يعاني مثلي يااااارب
يسعدك ربنا حبيبتى انا الحمدلله بنام بس نوم متقطع مش متواصل والضيقه كمان ملازمانى بالاخص وقت المغرب لحد الفجر كده ولله احيانا اترعب منها واقول خلاص هى القاضية مابقتش عارفه فيه ايه بس الحمدلله ع كل شى وانا بحاول ازبط حياتى وابدء حياه جديده واتكل على الله واتركله كل شى بس قوليلى حبيبتى انتى متزوجه او لا تدرسى او لا عندك حاجات تشغلك او لا بنتظر اجابتك ياغاليه والله يشفينا جميعا

قديم 20-06-2011, 09:43 AM   #51
المتوكله بالله1
عضو فعال

ياهلا فييك.

الله معنا. لاننا صابرين ومتوكلين عليه ان شاءلله
وانا كل ماتذكرت قول الله. (( ولا سوف يعطيك ربك وترضى )) ارتحت ?
كثري من الدعاء. والاستغفار والتسبيح. لاكن سمعت قصص كثير ناس تشافو من هالشي مع انو شفائهم بالطب مستحيل بس لجئو الا الله وتوكلو عليه. وهو حسبهم سبحانه.
المشكله اني اعرف اقنع الناس لاكن مااعرف اقنع نفسي خخخ
انا ادرس بس تعبت قبل الاختبارات ولا اختبرت يعني تركت الدراسه وكل شي. ولسى ماتزوجت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة_نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 22-06-2011, 12:06 AM   #52
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
ياهلا فييك.

الله معنا. لاننا صابرين ومتوكلين عليه ان شاءلله
وانا كل ماتذكرت قول الله. (( ولا سوف يعطيك ربك وترضى )) ارتحت ?
كثري من الدعاء. والاستغفار والتسبيح. لاكن سمعت قصص كثير ناس تشافو من هالشي مع انو شفائهم بالطب مستحيل بس لجئو الا الله وتوكلو عليه. وهو حسبهم سبحانه.
المشكله اني اعرف اقنع الناس لاكن مااعرف اقنع نفسي خخخ
انا ادرس بس تعبت قبل الاختبارات ولا اختبرت يعني تركت الدراسه وكل شي. ولسى ماتزوجت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة_نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ان شاء الله حبيبتى تشفى وترجعى تكملى دراستك ولله انا منزعجة جدا وحاسه ان الايام ديا صعبه ومش مبطله تفكير فى موضوع الاربعين يوم دول بالاخص ان خلاص اليوم الى محدداه قرب حاسه انى بتصرف تصرف مش منطقى بس بجد تعبانه اوى ربنا يشفينا جميعا

قديم 22-06-2011, 01:10 AM   #53
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ايام وبنعيشها
ايام وبنعيشها غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اختى يارب خير اربعين ايه وكلام فاضى ايه والله العظيم هايعدى الوم ومش هايحصلك شئ
والله انا اعانى اكثر منكى تخيلى انى رابط الموت بيوم الجمعه من 5 شهور وكل مايجى يوم الجمعه بتكون حالتى صعبه جدااااا جداا وبيعدى اليوم عادى ومش بيحصلى حاجه بس سبحان الله العقل هوه اللى بيعمل فينا كده اختى فى الله اقسم لكى انه سيمر عليكى اليوم ووالله لن يجرى فيكى شئ وستضحكين على نفسك بس هنا يجب ان يكون لكى وقفه مع نفسك حتى لا يتطور الموضوع وتربطى الموضوع بايام اخرى وهكذا وتدخلى فى دوامه انتى فى غنى عنها والله والله والله كنت مثلك حتى ان عدى على مائة اربعين وليس اربعين يوم واخيرا عقلى صورلى انى ساموت يوم الجمعه دخلت فى الدوامه حسبى ربى ياريت تكونى فهمتى كلامى وتلحقى نفسك وتتطلعى من الفكره الغبيه دى ربى يشفيكى ويعافيكى

قديم 22-06-2011, 01:57 AM   #54
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن على مشاهدة المشاركة
اختى يارب خير اربعين ايه وكلام فاضى ايه والله العظيم هايعدى الوم ومش هايحصلك شئ
والله انا اعانى اكثر منكى تخيلى انى رابط الموت بيوم الجمعه من 5 شهور وكل مايجى يوم الجمعه بتكون حالتى صعبه جدااااا جداا وبيعدى اليوم عادى ومش بيحصلى حاجه بس سبحان الله العقل هوه اللى بيعمل فينا كده اختى فى الله اقسم لكى انه سيمر عليكى اليوم ووالله لن يجرى فيكى شئ وستضحكين على نفسك بس هنا يجب ان يكون لكى وقفه مع نفسك حتى لا يتطور الموضوع وتربطى الموضوع بايام اخرى وهكذا وتدخلى فى دوامه انتى فى غنى عنها والله والله والله كنت مثلك حتى ان عدى على مائة اربعين وليس اربعين يوم واخيرا عقلى صورلى انى ساموت يوم الجمعه دخلت فى الدوامه حسبى ربى ياريت تكونى فهمتى كلامى وتلحقى نفسك وتتطلعى من الفكره الغبيه دى ربى يشفيكى ويعافيكى
اخى عبد الرحمن اهلا بيك وايه اخبارك يارب تكون احسن وعملت ايه بعد الحجامه لقيتك غبت ايام قلت ان شاء الله شفى وصار احسن طمنا اخر اخبارك ولله انا عارفه ان معاك حق وكلامك صح وبحاول اطنش الافكار ديا واعيش عادى بس بحس احيانا باحساس يقولى انتى بطنشى الافكار ديا لانها حقيقه ولله حتى لما باكل كويس اقول اكلت لانى هموت او فرحت لانى بموت وبس حد يقولى مسافر اخاف واقول ليه بسافر افكار كتير بحاول اسيطر عليها مع انها كانت فى الاول عادى بالنسبالى ربنا يشفينى ويشفيك ويشفى الجميع يارب وطمنا عليك

قديم 22-06-2011, 03:03 AM   #55
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ايام وبنعيشها
ايام وبنعيشها غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

والله لسه اختى يارب خير يس انا عملتها ليا يومين بس لان الحجام قالى استنى لازم تعملها 17 رجب وفعلا انتظرت بس ملاحظ بصراحه ان الوسواس خف عن الاول بس مش عايز اقول علشان ماتحسدش :d
بهزر بس اهوه مستنى النتيجه لعلها تكون خير ان شاء الله وعلينا الاخذ بالاسباب والله الشافى المعافى

قديم 23-06-2011, 12:41 AM   #56
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن على مشاهدة المشاركة
والله لسه اختى يارب خير يس انا عملتها ليا يومين بس لان الحجام قالى استنى لازم تعملها 17 رجب وفعلا انتظرت بس ملاحظ بصراحه ان الوسواس خف عن الاول بس مش عايز اقول علشان ماتحسدش :d
بهزر بس اهوه مستنى النتيجه لعلها تكون خير ان شاء الله وعلينا الاخذ بالاسباب والله الشافى المعافى
ربنا يتمم شفاءك على خير يارب ويشفى الجميع وماتخفش ماحدش هيحسدك ههه كلنا هنا حاسيين بالالم بعض وبنتمنى نخلص من اوهامنا ومتاعبنا ويارب خير

قديم 25-06-2011, 03:48 AM   #57
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

خلينى اقولكم شى خلانى اتشائم اوى خالى بيقولى فى كلامه ماحدش ضامن حياته وبكلمنى عن موضوع الموت مع انه مش عارف ان معايا وسواس المهم انا مسكت فى الكلمه ديا وحستها فال وحش اوى عليا وخفت جدا ومش طايقه نفسى من وقتها وبقول هو قال كده ليه هو فعلا هيحصلى حاجه وهو حاسس بشئ عشان كده قلى الكلام ده ياربى انا كل مااخلص من احساس يجينى احساس اصعب منه مع انى كنت بسمع الكلام ده زمان وكان ببقى عادى وطبيعى ماحدش ضامن عمره بس ليه الكلمه علقت فى راسى وقلتلى انك فعلا مقصوده بيها وكمان مشكله تانيه قلة الاكل انا كل مااكل او احس انى جعانه اقول خلاص جعانه لانى هموت او باكل كتير لانها اخر ايامى انقهرت بالله تعبت

قديم 04-08-2011, 09:21 PM   #58
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع
ربى اشرح صدرى ونور دربي ki8ds4

الصورة الرمزية المعتصمه بالله
المعتصمه بالله غير متواجد حالياً

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

انا بعد معاكم الوسووواس بالموت ياربي تصبرني وتقويني وتشافيني وكل مسلم منه
الحمدالله صحيح اني تقربت لله اكثر من هذا الوسواس بس خلااااص الخوف مو مخليني استمتع حتي بصلاتي يجيني احساس اني بموت وقبل اسبوع كنت في مكه لما سمعت الشيخ يبكي من ايات الخوف في صلاة الفجر جتني نوبة هلع كانت ابي انحاش بس ربي ثبتني يالله لك الحمد وخصوصن لما اطفالي يبجون تزيد علي الضيقه اقول اكيد حاسين انهم بيفقدوني
انا مارحت دكتور نفسي بس بنفسي اروح اتعالج وارتااااح صرت اخاف علي نفسي من الامراض قلبي ذابحني له تقريبنً اسبوع طول اليوم مقبوض مع ايدي اليسار يادوب ارتاح كل ساعه 5 دقايق منه وانا جاني الوسواس من بعد حادث بالسياره صارلي حتي اني صرت ما احب اطلع عشان ما اركب السياره
اسأل الله العلي العظيم ان يشافينا منه ويطول با اعمارنا علي طاعته وحسن عبادته اللهم انك عفواً تحب العفو فاعفوا عنا

قديم 06-08-2011, 04:48 PM   #59
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعتصمه بالله مشاهدة المشاركة
انا بعد معاكم الوسووواس بالموت ياربي تصبرني وتقويني وتشافيني وكل مسلم منه
الحمدالله صحيح اني تقربت لله اكثر من هذا الوسواس بس خلااااص الخوف مو مخليني استمتع حتي بصلاتي يجيني احساس اني بموت وقبل اسبوع كنت في مكه لما سمعت الشيخ يبكي من ايات الخوف في صلاة الفجر جتني نوبة هلع كانت ابي انحاش بس ربي ثبتني يالله لك الحمد وخصوصن لما اطفالي يبجون تزيد علي الضيقه اقول اكيد حاسين انهم بيفقدوني
انا مارحت دكتور نفسي بس بنفسي اروح اتعالج وارتااااح صرت اخاف علي نفسي من الامراض قلبي ذابحني له تقريبنً اسبوع طول اليوم مقبوض مع ايدي اليسار يادوب ارتاح كل ساعه 5 دقايق منه وانا جاني الوسواس من بعد حادث بالسياره صارلي حتي اني صرت ما احب اطلع عشان ما اركب السياره
اسأل الله العلي العظيم ان يشافينا منه ويطول با اعمارنا علي طاعته وحسن عبادته اللهم انك عفواً تحب العفو فاعفوا عنا
اهلا بيكى حبيبتى شفاكى الله وعفاكى وشفانا جميعا وسواس الموت شئ مولم تعبنا جميعا لكن يجب ان نتوكل على الله ونستمد قوتنا منه ونقف وقفه مع نفسنا ونبدء العلاج والعلاج هو التقرب من الله والحمدلله انتى متقربه منه والتجاهل كلما جئتك فكره تجاهليها لاتناقشيها انسى هذه الفكره وفكرى بشئ اخر لاتتنقشى معها وانصحك بموقع قاهرى الوسواس وعلاج الخبير بعد الله الحمدلله افادنى جدا اتغلبت على اغلب الافكار وان شاء الله فى طريقى للشفاء فعلا تأتينى افكار سيئه لكن احاول ان اتجاهلها حتى لا اعيش كل عمرى اسيره اوهام ووساوس لاصحه لها تأكدى ان الله كتب لكى يومك وان الموت بعلم الغيب لااحد يعلمه غيره وان كل الافكار التى تنتابك ماهى الا مخاوف واوهام زرعها الشيطان فى عقلك لينغس عليكى حياتك تجاهلى اى فكره وتيقنى ان الشيطان هو من يريد ان يتعسك لا تستلمى فبأذن الله استعينى بالله وشفائك سيكون قريب ربنا يشفينا جميعا

قديم 07-08-2011, 02:28 AM   #60
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع
ربى اشرح صدرى ونور دربي ki8ds4

الصورة الرمزية المعتصمه بالله
المعتصمه بالله غير متواجد حالياً

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

الله يجزيكم خيراً ويشااافينا وكل مسلم
والحمدالله علي كل حااااال وانا دايمن اردد اللهم انك عفواً تحب العفو فاعفوا عنا