المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 10-08-2011, 07:10 AM   #76
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع
ربى اشرح صدرى ونور دربي ki8ds4

الصورة الرمزية المعتصمه بالله
المعتصمه بالله غير متواجد حالياً

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
الحمدلله بخير من الله طمنينا عنك واخر الاخبار ايه يارب تكون كل امورك باحسن حال ولو عندك اى افكار خلينا نشاركك فيها يمكن ربنا يعينا نساعد بعض اننا نقضى على الوسواس المزيف ده
الحمدالله يارب
بالنسبه للافكاررر علي قد ما اقدر اتجاهلها بس انا خاااايفه ان هالوسووواس يسببلي امراااض
لان شعري قاعد يتساقط بشكل فضيع واحياً تجيني نفس القصه في بلعومي وقلبي احياناً مقبووض وبروده فضيعه في قدمي والغالون العصبي حدث ولا حرج لله الحمد وزني ينزل انا الحمدالله من عرفت انو وسواس قدرت اتمالك نفسي قليلاً
بس اخااااف ان كثر التفكير يتعبني ويسبب لي امراض
الله يشافينا وكل مسلم ويعينا يارب ?

قديم 10-08-2011, 08:04 AM   #77
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المعتصمه بالله مشاهدة المشاركة
السلاااام عليكم
تقبل الله طاااااااعتكم ان شاء الله ،،،
شلونكم اليوووم ان شاء الله احسن ؟!
اقتباس:
الحمدالله يارب
بالنسبه للافكاررر علي قد ما اقدر اتجاهلها بس انا خاااايفه ان هالوسووواس يسببلي امراااض
لان شعري قاعد يتساقط بشكل فضيع واحياً تجيني نفس القصه في بلعومي وقلبي احياناً مقبووض وبروده فضيعه في قدمي والغالون العصبي حدث ولا حرج لله الحمد وزني ينزل انا الحمدالله من عرفت انو وسواس قدرت اتمالك نفسي قليلاً
حبيبتى لازم تحاولى بقدر لامكان تتجاهلى كل الافكار وحده وحده هتلاقى نفسك كل الاعراض ديا تختفى عنك وتصيرى باحسن حال وطبيعى شعرك ينزل لانك قلقانه وبتفكرى كتير والقلق بوقع الشعر وبس ترجعى لطبيعتك بيرجع احلى من شعر ست الحسن كمان والوزن هيرجع ولو انتى كنتى مليانه شويه اهو حلو تخسى وبكره شهيتك هتتفتح وهتاكلى كل شئ زى الاول اهم شئ اقتنعى انه وسواس وانه من الشيطان وان الله موجود قادر يقضى على وسواسك ويخليكى باحسن حال لاتقلقى ولاتكهلى هم واعراض الغصة وكل الى بتقوليه ده جالنا كلنا واكتر كمان ومع الوقت هتروح والخوف هيروح وكل شئ هيروح وانا بتكلم عن تجربه اهم شئ اشغلى وقتك بتقربك من الله وتفاعلى اكتر مع اسرتك ومع الناس واذا جالك الوسواس يقولك ليه تهتمين باسرتك وبالناس قولى مالك صالح الله اوصى بصله الرحم واذا جالك وقال بتموتى الله يبارك بعمرك قولى كلنا بنموت يعنى بقدر امنع حالى مره فى مره بتتغير الاوضاع واى فكره تجيكى لاتناقشيها اذا جتلك فكره تقولك بحصلك شئ لاتردى اصلا حتى من جواكى لاتردى روحى اعملى اى شئ وغيرى وضعك وقولى يارب يهون عليكى ويغير حالك وبلاش يأس اليأس يأخر الشفاء مهما طال وسواسك ان شاء الله هتشفى اهم نقطه هى التجاهل اتجهلى اى فكره تحب تزعلك او تخليكى تفكرى فى الوسواس وربنا يشفينا جميعا يارب

قديم 10-08-2011, 06:48 PM   #78
أمل الروح
المدير العام للموقع
روح نفساني

الصورة الرمزية أمل الروح
أمل الروح غير متواجد حالياً

اقتباس:
الحمدالله يارب

حبيبتي المعتصمة بالله انت عملتي تحاليل الغدد الصماء تعرفي ان برودة الاطراف و تساقط الشعر و نقص الوزن يمكن يكون اضطراب في عمل الغدة فقط

يمكن يكون اضطراب هرموني انت حاولي تعملي تحاليل لكي تطمئني و اذا طلعت سليمة يبقى من الوسواس

قديم 10-08-2011, 10:22 PM   #79
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل موجود مشاهدة المشاركة
حبيبتي المعتصمة بالله انت عملتي تحاليل الغدد الصماء تعرفي ان برودة الاطراف و تساقط الشعر و نقص الوزن يمكن يكون اضطراب في عمل الغدة فقط

يمكن يكون اضطراب هرموني انت حاولي تعملي تحاليل لكي تطمئني و اذا طلعت سليمة يبقى من الوسواس
الحمدالله تحاليلي سليمه بفضل الله تعالى هذا كله من الوسواس
اللهم انك عفوا كريم تحب العفو فاعفوا عنا

قديم 10-08-2011, 10:28 PM   #80
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
حبيبتى لازم تحاولى بقدر لامكان تتجاهلى كل الافكار وحده وحده هتلاقى نفسك كل الاعراض ديا تختفى عنك وتصيرى باحسن حال وطبيعى شعرك ينزل لانك قلقانه وبتفكرى كتير والقلق بوقع الشعر وبس ترجعى لطبيعتك بيرجع احلى من شعر ست الحسن كمان والوزن هيرجع ولو انتى كنتى مليانه شويه اهو حلو تخسى وبكره شهيتك هتتفتح وهتاكلى كل شئ زى الاول اهم شئ اقتنعى انه وسواس وانه من الشيطان وان الله موجود قادر يقضى على وسواسك ويخليكى باحسن حال لاتقلقى ولاتكهلى هم واعراض الغصة وكل الى بتقوليه ده جالنا كلنا واكتر كمان ومع الوقت هتروح والخوف هيروح وكل شئ هيروح وانا بتكلم عن تجربه اهم شئ اشغلى وقتك بتقربك من الله وتفاعلى اكتر مع اسرتك ومع الناس واذا جالك الوسواس يقولك ليه تهتمين باسرتك وبالناس قولى مالك صالح الله اوصى بصله الرحم واذا جالك وقال بتموتى الله يبارك بعمرك قولى كلنا بنموت يعنى بقدر امنع حالى مره فى مره بتتغير الاوضاع واى فكره تجيكى لاتناقشيها اذا جتلك فكره تقولك بحصلك شئ لاتردى اصلا حتى من جواكى لاتردى روحى اعملى اى شئ وغيرى وضعك وقولى يارب يهون عليكى ويغير حالك وبلاش يأس اليأس يأخر الشفاء مهما طال وسواسك ان شاء الله هتشفى اهم نقطه هى التجاهل اتجهلى اى فكره تحب تزعلك او تخليكى تفكرى فى الوسواس وربنا يشفينا جميعا يارب
الله يجزاك خير كلامج كثير بيطمن ويريح الله يريحك ويطمن قلبك بطاعه الله‏​‏​ وحسن عباادته
يعني ان شاء الله في امل ان افتك من الوسواس مره وحدا ؟!؟

قديم 10-08-2011, 11:27 PM   #81
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
الله يجزاك خير كلامج كثير بيطمن ويريح الله يريحك ويطمن قلبك بطاعه الله‏​‏​ وحسن عباادته
يعني ان شاء الله في امل ان افتك من الوسواس مره وحدا ؟!؟
اللي اقصده ان اتشافي من الوسواس من غير علاااج من خلال تقربي لله وقراءة سورة البقره ؟!؟!

قديم 11-08-2011, 05:14 AM   #82
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
اللي اقصده ان اتشافي من الوسواس من غير علاااج من خلال تقربي لله وقراءة سورة البقره ؟!؟!
ربنا يشفينا جميعا اختى وان شاء الله تتشافى وكلنا نبقى بخير الحمدلله انا حالتى تحسنت افضل من اول من غير ادويه بس بالقرب من الله وبتجاهل اى افكار سلبيه يمكن احيانا بتاثر بفكره بس بعرف اتخلص منها وعندى امل انى اتخلص من الوسواس المزعج نهائيا واكتر نصيحه انصحك بيها بلاش تقرئى اى موضوع سلبى لان افكار الغير تخلى المصاب بالوسواس يتأثر بيها وده الى بيحصل معايا واى سؤال اقدر افيدك بيه بأذن الله مش هتاخر عنك

قديم 11-08-2011, 06:10 AM   #83
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
ربنا يشفينا جميعا اختى وان شاء الله تتشافى وكلنا نبقى بخير الحمدلله انا حالتى تحسنت افضل من اول من غير ادويه بس بالقرب من الله وبتجاهل اى افكار سلبيه يمكن احيانا بتاثر بفكره بس بعرف اتخلص منها وعندى امل انى اتخلص من الوسواس المزعج نهائيا واكتر نصيحه انصحك بيها بلاش تقرئى اى موضوع سلبى لان افكار الغير تخلى المصاب بالوسواس يتأثر بيها وده الى بيحصل معايا واى سؤال اقدر افيدك بيه بأذن الله مش هتاخر عنك
الله يشافيكي ويشافيني ويدفع عنا وعن كل مسلم شر البلاء
طيب ممكن اعرف من متي بدا معاك الوسواس وشنو اللي سبب لك الوسواس ؟!
اليوم علي السحور اتصلت ابنت عمي بي وكانت تقول الو بطريقه مخيفه فخفت ان يكون فيه شي حسيت بحراره بجسمي ونبضات قلبي تسااارعت جداً لدرجه احس ان القفص الصدري كله بينبض بيصير معاكم زي اي شي بيرعبكم ؟!؟
?

قديم 11-08-2011, 06:19 AM   #84
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
الله يشافيكي ويشافيني ويدفع عنا وعن كل مسلم شر البلاء
طيب ممكن اعرف من متي بدا معاك الوسواس وشنو اللي سبب لك الوسواس ؟!
اليوم علي السحور اتصلت ابنت عمي بي وكانت تقول الو بطريقه مخيفه فخفت ان يكون فيه شي حسيت بحراره بجسمي ونبضات قلبي تسااارعت جداً لدرجه احس ان القفص الصدري كله بينبض بيصير معاكم زي اي شي بيرعبكم ؟!؟
?
اختى انا بدء معايا الوسواس من شهرين ونص تقريبا وكنت قبلها بايام بدأت التزم واحافظ على كل العبادات وفجاءه حصلى انخفاض فى الضغط وهبوط قلت خلاص ده الموت بس نمت ليلتها وطنشت الفكره وفضلت ادعى الله واقرء قراءن لحد مانمت بعدين حسيت برهبه وخوف شديد تانى يوم وبدأت ابحث فى النت عن الضغط ومن بحثى عن الضغط بدأت ابحث عن الامراض ثم احساس الميت بموته ثم وسواس الموت لحد ماكبرت فى دماغى الافكار وحبست نفسى فيها وبدء الوسواس يقولى انتى كنت بتعبدى ربنا ومتقيه الله عشان هيحصلك شئ ده انذار من الله ده حقيقه وواقع اكيد بيحصلك شئ فقدت شهيتى وكرهت كل حاجه غير احساس الخوف الى كان ملازمنى 24 ساعه والحمدلله اتعرفت على المنتدى وعرفت حقيقه مرضى وانه وسواس قررت اقف وقفه جاده مع نفسى قلت اروح لطبييه تساعدنى رحت وصفتلى ادويه من اول مره ماحبتش اخدها بعدين قلت اعتمد على نفسى حولت اكتر من مره كل مره كنت بفشل بس كنت بستفيد من فشلى وعرفت نقط ضعفى وعرفت اكاذيب الوسواس وياما كتبت مواضيع كتير كنت فيها فى قمه اليأس الحمدلله الذى غير الحال لافضل المهم قررت اروح لدكتور يعالجنى سلوكى وفعلا رحت وطلبت منه عدم اخذ ادويه وبدأت بنفسى اهم شئ قدره الله وقدرتى انا تقربت من الله اكثر وبدأت اكتب فى ورق كل افكارى السلبيه واحاول اتخلص منها واقنع نفسى ان الموت لو جانى ماحدش هيقدر يمنعه عنى واقول لنفسى لو ده انذار من الله ماكنش هيعطلنى عن حياتى والعمل فى الحياه لان الله ماخلقش حد ليعذبه واقنعت نفسى انها اوهام ساعدت نفسى الحمدلله اتحسنت افضل من اول اقدر اقولك بنسبه 70 % بتجينى افكار تانيه وبالاخص لما اقرء مواضيع عالنت سلبية بتتعبنى وبطبق الافكار على نفسى بس الحمدلله بتماسك بسرعه وبرجع عن افكارى بطلت اشكى لاهلى كنت الاول كثيره الشكوه عن الوسواس اى فكره بتجينى بعمل ليها تجاهل ومش بناقشها حتى بصى حبيبتى استعينى بالله وكمان عندك برنامج الخبير انا نصحتك بيه ولله انه برنامج فعال مره فى مره هتتخلصى من وسواسك وانا بحاول وان شاء الله هقدر اتخلص منه نهائيا عندى امل فى الله واى استفسار بأذن الله انا حاضره

قديم 11-08-2011, 06:22 AM   #85
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

وبالنسبة لالام الصدر والنبض ده شئ طبيعى جدا بيحصلنا كلنا وده من الخوف لاتقلقى مافيكى الا الخير ان شاء الله

قديم 11-08-2011, 07:26 AM   #86
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

الحمدالله يارب تعرفي انا قعدت بوهم الاحساااس ان الموت قرب من شهر نوفمبر 2010 الي شهر ابريل2011
وانا في وهم ان الاحسااااس حقيقي لين بالصدفه شفت موضوع بموقع نفساااني ماتتخيلا شلون فرحت انه وسواااس ههههه
الحمدالله تبارك الله انتي بشهرين اكتشفتي انه وسواس انا كاااتمه الموضوع محد بيلعم فيه الا ربي واصحاااابي بموقع نفساااني وزوجي بس مو فاااهم شنو احس فيه بس بيعرف انو فيني وسواس وبس شنو نوعه ماعلمته

قديم 11-08-2011, 08:03 AM   #87
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
الحمدالله يارب تعرفي انا قعدت بوهم الاحساااس ان الموت قرب من شهر نوفمبر 2010 الي شهر ابريل2011
وانا في وهم ان الاحسااااس حقيقي لين بالصدفه شفت موضوع بموقع نفساااني ماتتخيلا شلون فرحت انه وسواااس ههههه
الحمدالله تبارك الله انتي بشهرين اكتشفتي انه وسواس انا كاااتمه الموضوع محد بيلعم فيه الا ربي واصحاااابي بموقع نفساااني وزوجي بس مو فاااهم شنو احس فيه بس بيعرف انو فيني وسواس وبس شنو نوعه ماعلمته
اختى مهما قصرت او طالت المدة مش هتفرق لما تنوى العلاج وتكونى قويه بالله هتلاقى نفسك حسيتى بالتحسن بعدين ولله انا اقول لنفسى كلنا بدنا نموت وبيوم بيجى لاى حد فينا الموت ماحدش بيقدر يمنعه ليه اخاف وليه اخسر حياتى واخرتى يعنى خوفى فى الدنيا حتى الصلاه والاعمال الصالحه هيعطلنى عنها يبقى انا بخسر الدنيا والاخره وعشان كده اتاكدى انه وسواس واطردى اى فكره تجيلك والحمدلله انتى متزوجه يعنى عندك بيت واطفال واهتمامات تشغلك وتساعدك تطلعى من الى انتى فيه بس خلينى اسئلك انتى بجيلك احساس بالياس من الحياه وان ليه افرح وليه اكل وليه اسوى ونظره تشاؤميه اذا بجيلك تاكدى ان الشيطان حابب يحزنك ويقهرك وانتى كونى اقوى منه وقولى بدى افرح حتى لو اخر يوم بعمرى بدى انبسط واعيش حياتى وان شاء الله ربنا يبارك بعمرك وعمرنا فى طاعته ويعجل بشفائنا جميعا

قديم 12-08-2011, 05:48 AM   #88
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
اختى مهما قصرت او طالت المدة مش هتفرق لما تنوى العلاج وتكونى قويه بالله هتلاقى نفسك حسيتى بالتحسن بعدين ولله انا اقول لنفسى كلنا بدنا نموت وبيوم بيجى لاى حد فينا الموت ماحدش بيقدر يمنعه ليه اخاف وليه اخسر حياتى واخرتى يعنى خوفى فى الدنيا حتى الصلاه والاعمال الصالحه هيعطلنى عنها يبقى انا بخسر الدنيا والاخره وعشان كده اتاكدى انه وسواس واطردى اى فكره تجيلك والحمدلله انتى متزوجه يعنى عندك بيت واطفال واهتمامات تشغلك وتساعدك تطلعى من الى انتى فيه بس خلينى اسئلك انتى بجيلك احساس بالياس من الحياه وان ليه افرح وليه اكل وليه اسوى ونظره تشاؤميه اذا بجيلك تاكدى ان الشيطان حابب يحزنك ويقهرك وانتى كونى اقوى منه وقولى بدى افرح حتى لو اخر يوم بعمرى بدى انبسط واعيش حياتى وان شاء الله ربنا يبارك بعمرك وعمرنا فى طاعته ويعجل بشفائنا جميعا
الحمدالله ياربي بس تصدقين ان اطفالي ساعات بخااااف منهم لما يحبوني والا يبكون بكاء مفاجئ بقول انهم حاسين اني بموت وبخاف واحزن بس الحمدالله اني مؤمنه بالله تعالي ومتكله عليه
بالنسبه لسؤالك ساعات بتشأم بقول احنا كلنا راح نموت ليش وليش وليش وبعدين كثير بعاني مع عائلتي اي اخد بيمرض
خلاص بظن انو بيموت او يسافر بقول بيسوي حادث ويموت واخاف علي اطفالي من اي شئ لاانهم صغار كثير واخاف من العين اياحد بيقول اطفالك حلوين اخاف مع اني الحمدالله بحصنهم بذكر الله ومؤمنه بالله تعالي بس غصبن عني
الله يشافينا وكل مسلم ياحي ياااقيووم

قديم 12-08-2011, 06:15 AM   #89
فجـ2010ـــــر
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية فجـ2010ـــــر
فجـ2010ـــــر غير متواجد حالياً

هلا بكم اخواني خواتي تصدقون توني اشوف التجمع انا زيكم عندي وسواس موت وامراض لي سنه اعاني منه بس الحمد لله جتني فتره خف الحمد لله بس من ولدت والهلع زارني كم مره وطول الوقت خايفه واوسوس بزياده بعدين الحمد لله خف شوي بس قبل امس دقت علي صديقتي وقالت لي ان عمها توفى فجئه قامت تقول لي كيف مات وكذا والله هي تتكلم على طول تعبت وجاني خوف مش طبيعي واطرافي بردت ومن بعدها وانا الوسواس زايد اقرب حاله لي حالة اختي المعتصمه بالله الله يشفينا ياررررب ويطول اعمارنا لطاعته وحسن عبادته يارررررب

قديم 12-08-2011, 06:28 AM   #90
المعتصمه بالله
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Kuwait
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فجـ2010ـــــر مشاهدة المشاركة
هلا بكم اخواني خواتي تصدقون توني اشوف التجمع انا زيكم عندي وسواس موت وامراض لي سنه اعاني منه بس الحمد لله جتني فتره خف الحمد لله بس من ولدت والهلع زارني كم مره وطول الوقت خايفه واوسوس بزياده بعدين الحمد لله خف شوي بس قبل امس دقت علي صديقتي وقالت لي ان عمها توفى فجئه قامت تقول لي كيف مات وكذا والله هي تتكلم على طول تعبت وجاني خوف مش طبيعي واطرافي بردت ومن بعدها وانا الوسواس زايد اقرب حاله لي حالة اختي المعتصمه بالله الله يشفينا ياررررب ويطول اعمارنا لطاعته وحسن عبادته يارررررب
الله يشااافيك وحمدالله علي سلامتك والف مبرووك المولود
انا مثلك ما احب احد يذكر عندي الموت ياربي ياحبيبي تعفوا عنا ويشافيك التزمي بسوره البقره لله الحمد تساااعد في تخفيف الاعرااااض والله يشافينا
فجر انتي تعالجتي عند دكتور نفسي ؟!؟
من متي معك الوسواس