المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

الوساس القهري يستغيث و يطلب مني العلاج ... أدخلوا بسرعة وهتعرفوا ليه

بسم الله الرحمن الرحيم اهم شئ عاوزكم فهموا كلامي كويس واللي مش فاهم في اي نقطة يسألني فيها عشان نوصل مع بعض للعلاج المنشود ان شاء

قديم 20-07-2010, 03:33 AM   #1
افكاري
عضو جديد

الصورة الرمزية افكاري
افكاري غير متواجد حالياً

Icon12 الوساس القهري يستغيث و يطلب مني العلاج ... أدخلوا بسرعة وهتعرفوا ليه

بسم الله الرحمن الرحيم

اهم شئ عاوزكم فهموا كلامي كويس واللي مش فاهم في اي

نقطة يسألني فيها عشان نوصل مع بعض للعلاج المنشود ان شاء الله.

ان شاء الله أكون جاي النهاردة بخبر يفرح كل مريض بالوسواس

القهري زي ما انا كنت مريض بالمرض

دا وربنا بفضله عليا شفاني االحمد لله انا عانيت من المرض دا أكتر من ٥ سنين وكنت بعيش ايام

مايعلم بيها الا ربنا فكرت مره واحدة اروح فيها لدكتور وروحت فعلا لكن هو اسبوع واحد بس ولقيتني

قولت لنفسي ليه احتاج لانسان تاني يعالجني انا اللي جبت لنفسي المرض دا وانا بإذن الله اللي

هشيله مني
.. وبدأت افكر لما بفضل الله ربنا اداني فكرة غيرت حياتي كلها .

اوعي حد يفكر ان المرض اللي جاني دا كان بسيط والله أبدا .. انا كنت ٢٤ ساعة بفكر في الموت

وبفكر في الجنس وبفكر في الالحاد ولعياذ بالله وكنت بفكر في الجنون ٢٤ ساعة لمدة خمس سنين

لدرجة ان كنت هتجنن فعلا لكن اترجيت ربنا وفضلت واثق فيه سبحانه وتعالي لغاية لما الهمني

بالحل واتمني اني افيدكم بيه ان شاء الله.

ألهمني ربنا سبحانه وتعالي بحل غريب جدا ولما جاني الحل دا في بالي استغربته أوي لكن بعد كدا

لما نفذته الحمد لله والشكر لله شفاني تماما من الوساوس القهريه أولا بفضل الله ثانيا بإرادتي

الحل ان استخدم المرض نفسه في العلاج تصوروا !!!!

بدأت الفكرة وانا قاعد والمرض والوساوس كانت هتموتني جاني الحل وهو ليه انا مستغلش

الوساوس نفسها في العلاج .. والفكره هيا ان في حياتنا العامه لما حد فينا يجبر نفسه ويقحم نفسه

في حياة حد تاني عشان يحبه بالعافية أكيد الحد دا هيكرهك أوي وبسرعه.

انا تخيلت ان المرض دا حد نفسه يأذيني ليه انا محبوش أوي واجبر نفسي عليه لدرجة ان هو

يكرهني طبعا كلكم هتسألو إزاي انا أقولكم

كنت لما تجيني الوساوس اتعايش معاها واعمل نفسي صدقتها واعمل نفسي مبسوط جدا منها مش

مدايئ زي كل مره لقيتها بعد اسبوع بدأت تضعف لكن مسبتنيش بردو .. فوجأت انها كانت بتغيب فتره

ولما كانت بتغيب عني انا كنت بناديلها وبخليها تسيطر عليا وكنت كمان بزود معاها أفكار تانية لغاية ما

بدأت الوساوس دي تقل شوية بشوية ولما كانت بتقل كنت بزيد انا في حبي ليها وكانت هيا بتقل أكتر

وكانت لما تغيب عليا أكتر كنت انا بجيبها تاني وافكر أكتر لغاية لما بدأت تغيب باليوم واليومين وكنت

بحاول أجيبها كتير جدا واتعايش معاها لغاية لما انا مليت وهيا ملت مني والحمد لله بعد شهرين أو أكتر

بدأت تنساني تماما لدرجة اني دلوقتي الل بتحكم فيها مش هيا .

او بمعني اصح انا اللي بقيت مرض بالنسبالها مش هيا اللي بقت مرض ليا .. أتمني تكون الفكرة

وضحت ليكو

وأي حد عجبتوا الفكرة وهيبدأ فيها بجد من النهاردة انا معاه خطوة بخطوة واي نصايح هيحتاجها انا

مش هتأخر .. لكن في شوية نصايح كدا لازم تكون معاكم وانتوا في مرحلة تنفيذها او في حياتكوا

كلها .. الصلاة ياجماااعة والاذكااار والقرآآن صدقووني هتساعدكوا كتير جدا وممارسة الرياضة وبردو

الارااادة مهمة جدا وان شااء الله اضمنلكم النجاح دا بعد الثقة في الله طبعا مستني ردودكم واي

استفسارات انا تحت أمركم

تنويه
تنويه لو لقيتوا اي موضوع مشابه بالظبط زي الموضوع دا هتلاقوه بإسمي .. انا بدأت انشرها امبارح بس والمنتدي دا تاني منتدي اكتب فيه الفكرة اتمني اكون بساعد حد محتاج الفكرة واقتنع بيها وانا تحت أمركم في اي مساعدة ان شاء الله
المصدر: نفساني

قديم 30-07-2010, 08:06 PM   #2
الشاكر
مراقب عام

الصورة الرمزية الشاكر
الشاكر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Male

كلام صحيح بارك الله فيك

قديم 31-07-2010, 11:36 AM   #3
عطر الياسمين
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية عطر الياسمين
عطر الياسمين غير متواجد حالياً

هى فكرة كويسة جدا واعتقد ان ده نوع من العلاج السلوكى للوسواس القهرى ، بس كمان لازم يكون فيه علاج دوائى لكمياء المخ والناقلات العصبية............والله هو الشافى المعافى..........

قديم 16-08-2010, 12:41 AM   #4
رحيمة
عضو نشط

الصورة الرمزية رحيمة
رحيمة غير متواجد حالياً

شكرا لهاته المعلومات والحمد الله لنه شفاك ، سؤال بس اود ان اعرف كيف اجعل فكرة زواج زوجي من اخرى تتخلى عني لأني انا كذلك اعاني من الوسواس القهري ولمدة 11 عام ومتزوجة ولدي طفلين والله يصعبو على الحجر وشكرا

قديم 13-09-2010, 02:18 AM   #5
وسواس اه
عضو

الصورة الرمزية وسواس اه
وسواس اه غير متواجد حالياً

معقول شفيت خلال اسبوع من افكار سيطرت عليك 5 سنين
انا بعاني من افكار النجاسة والنظافة وسلوكيات قهرية عنيفة من اجل اراحة بالي من الحاح الفكرة
مدة 4 سنين وشوي
ومحاولات شاقة بجميع الوسائل وما اقدرت اتخلص منه

للاسف
انا تعبانة كتير